Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies.

Jeżeli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celach statystycznych.

X


Łożyska toczne

KULKOWE ZWYKŁE

Szeroki zakres zastosowania, między innymi w przemyśle elektrycznym, obrabiarkowym i rolniczym. Proste w budowie, nierozłączne, zdolne do pracy przy wysokich i bardzo wysokich prędkościach obrotowych. Niska cena, szeroka gama wykonań i wielkości:
 

  • jednorzędowe
  • dwurzędowe
  • łożyska z kanałkiem do wykładania kulek
  • używane w specjalnych zastosowaniach

IGIEŁKOWE

Szczególne zastosowania, gdzie dąży się do uzyskania oszczędnych ze względu na zapotrzebowanie miejsca i ekonomicznych łożyskowań. Typowymi przykładami zastosowań są synchronizatory w samochodowych skrzyniach biegów i łożyskowania satelitów w zwolnicach kół pojazdów mechanicznych. Występują w szerokim zakresie wykonań i wielkości:
 

  • przelotowe
  • nieprzelotowe
  • jednorzędowe
  • dwurzędowe z otworem smarowym w pierścieniu zewnętrznym.


Łożyska mogą być montowane parami.

 

KULKOWE WAHLIWE

Szczególnie zalecane do zastosowań, w których niewspółosiowość może się zwiększać na skutek ugięcia wału lub błędu montażu. Posiadają dwa rzędy kulek i kulistą bieżnię pierścienia zewnętrznego, dzięki czemu istnieje możliwość swobodnego, wzajemnego ustawienia się pierścieni jak również kompensację nieznacznej niewspółosiowości wału w stosunku do oprawy. Posiadają niewielką zdolność przenoszenia obciążeń osiowych. Szeroki zakres wymiarowy
i konstrukcyjny.

IGIEŁKOWE WZDŁUŻNE

Zastosowanie w łożyskowniach sztywnych o bardzo dużej obciążalności osiowej, nieczułe na obciążenia udarowe, o stosunkowo małym zapotrzebowaniu miejsca. Składają się ze stabilnego co do kształtu koszyka, w którym może być prowadzona i utrzymywana duża liczba igiełek. Szeroka możliwość kombinacji umożliwia uzyskanie dla każdego łożyskowania optymalnych
i ekonomicznych rozwiązań.

 

KULKOWE SKOŚNE

Szczególnie zastosowania do łożyskowań, które muszą przejmować jednocześnie działające obciążenia promieniowe i osiowe. Występują w szerokim asortymencie wymiarowym i konstrukcyjnym:
 

  • jednorzędowe
  • dwurzędowe
  • jednorzędowe dwukierunkowe
  • precyzyjne, stosowane w budowie obrabiarek
  • łożyska o dużych wymiarach, dwurzędowe do ciężkich maszyn roboczych
  • zespoły łożysk do piast kół samochodów osobowych

BARYŁKOWE

Stosowane w łożyskowaniach gdzie zdolność przenoszenia obciążeń łożysk kulkowych wahliwych jest niewystarczająca a ponadto do maszyn wibracyjnych i do ciężkich maszyn roboczych. Posiadają właściwości samonastawiania. Są łożyskami wahliwymi w związku z czym nie są wrażliwe na pewne niewspółosiowości wału w stosunku do oprawy lub na ugięcia wału. Obok obciążeń promieniowych, mogą przejmować również obciążenia osiowe w obu kierunkach. Występują w szerokim zakresie wymiarowym i konstrukcyjnym odpowiadającym najnowszym osiągnięciom z zakresu techniki łożyskowej.

 

KULKOWE WZDŁUŻNE

Łożyska nie mogą przejmować obciążeń promieniowych, są rozłączne, pierścień zewnętrzny i wewnętrzny mogą być montowane niezależnie, co ułatwia zabudowę. Występują w szerokim zakresie wymiarowym i konstrukcyjnym:

  • jednokierunkowe
  • jednokierunkowe z pierścieniem kulistym i podkładką
  • dwukierunkowe
  • dwukierunkowe z pierścieniem kulistym i podkładką

BARYŁKOWE WZDŁUŻNE

Większość parametrów jak w łożysku baryłkowym, ponadto są łożyskami rozłącznymi, w związku z czym zabudowa pierścienia wewnętrznego z zestawem baryłek i pierścienia zewnętrznego może następować oddzielnie. Łożyska baryłkowe wzdłużne, w przeciwieństwie do zwykłych posiadają dużą liczbę niesymetrycznych baryłek, które optymalnie przylegają
do bieżni. Nadają się do przejmowania największych obciążeń osiowych przy stosunkowo dużych prędkościach obrotowych. Wykonywane są w zależności od wielkości i serii:
 

  • z tłoczonym koszykiem blaszanym
  • z masywnym mosiężnym lub stalowym.
 

WALCOWE

Szerokie zastosowania do łożyskowań, gdzie nie występują dokładne ustawienie współosiowości pierścieni, ponadto w obrabiarkach, klatkach walcowniczych i tym podobnych ciężkich maszynach. Łożyska są rozłączne, co znacznie ułatwia zabudowę i demontaż, szczególnie w tych warunkach pracy, gdzie wymagane jest ciasne pasowanie obu pierścieni. Cechuje je duża obciążalność w kierunku promieniowym i możliwość pracy z dużymi prędkościami obrotowymi.

STOŻKOWE

 Ze względu na łączenie w sobie zalet wcześniej przedstawionych łożysk, jak również dodatkowych, znajdują szczególne zastosowanie w przemyśle samochodowym jak i rolniczym. Posiadają zdolność przejmowania obciążeń promieniowych i osiowych, nastawialność dla uzyskania optymalnych osiąg ków, mniejszą wrażliwość na zanieczyszczenia środowiska pracy, mniejszy współczynnik tarcia i większa zdolność przenoszenia dużych prędkości obrotowych
w wyniku ścisłego ruchu odtaczania. Dzięki rozłącznym pierścieniom - prosty montaż
i demontaż. Wiele wykonań i wielkości o wymiarach:
 

  • metrycznych
  • calowych
 

WALCOWE WZDŁUŻNE

Stosowane przede wszystkim w łożyskowaniach, w których nośność łożysk kulkowych wzdłużnych jest niewystarczająca. Wytrzymałe na duże obciążenia osiowe, nieczułe na obciążenia udarowe i sztywne. Są łożyskami jednokierunkowymi i mogą przejmować obciążenia osiowe, nieczułe na obciążenia udarowe i sztywne.

ZESPOŁY ŁOŻYSK SAMONASTAWCZYCH

Dzięki możliwościom projektowania prostych i ekonomicznych łożyskowań, znajdują szczególnie zastosowania w maszynach rolniczych i budowlanych, przenośnikach, maszynach tekstylnych, wentylatorach, urządzeniach stosowanych w przemyśle spożywczym oraz urządzeniach do pakowania. Zespoły łożyskowe z oprawami umożliwiają kompensację większych niewspółosiowości, nie dopuszczają przesuwu osiowego, w wyniku tego nie mogą być stosowane jako łożyska swobodne. Występują w szerokim zakresie wymiarowym
i konstrukcyjnym dotyczącym zarówno łożysk kulkowych samonastawnych jak i opraw
do tych łożysk.